W pierwszej kolejności musimy wiedzieć, jakie zmiany umowy mogą być uznane za zmiany istotne. Słusznie przyjmuje się w praktyce, że chodzi w szczególności o zmianę:
- ceny (nie dotyczy wymienionych w ustawie przypadków jeżeli są wyraźnie wskazane
w umowie, a zmiana następuje maksymalnie 20 dni przed wyjazdem), - miejsca pobytu lub trasy imprezy,
- czasu trwania,
- rodzaju, klasy, kategorii lub charakterystyki środka transportu (w tym daty, godziny oraz miejsca wyjazdu i planowanego powrotu),
- położenia, rodzaju i kategorii obiektu zakwaterowania,
- ilości i rodzaju posiłków,
- rodzaju i zakresu ubezpieczenia.
Powyższe wyliczenie nie jest wyczerpujące. Istotność zmiany powinna być oceniana
w każdym przypadku indywidualnie, uwzględniając specyfikę oraz treść podpisanej umowy.
Jeżeli biuro podróży zmienia którykolwiek istotny element naszej umowy, powinno niezwłocznie nas o tym powiadomić. W takiej sytuacji możemy:
- zaakceptować zmiany albo
- odstąpić od umowy (bez płacenia żadnych kar umownych).
W przypadku, gdy odstąpimy od umowy mamy prawo:
- uczestniczyć w innej wycieczce o tym samym lub wyższym standardzie (ewentualnie niższym za zwrotem różnicy w cenie) albo
- żądać natychmiastowego zwrotu wszystkich wniesionych świadczeń.
W przypadku odstąpienia od umowy, możemy dodatkowo dochodzić odszkodowania na zasadach ogólnych.
Te same prawa, co w przypadku odstąpienia od umowy, przysługują nam w przypadku odwołania wyjazdu, z tym jednak wyjątkiem, że odszkodowania nie możemy dochodzić, gdy odwołanie nastąpiło z powodu siły wyższej bądź niezgłoszenia się wystarczającej liczby uczestników (jeżeli taka liczba została określona w umowie).
Pamiętajmy, że zawsze możemy i to bez zgody biura podróży wskazać w nasze miejsce innego uczestnika, który może być zadowolony z nowych warunków umowy.
Zmiana uczestnika jest skuteczna jeżeli zawiadomimy o niej biuro podróży przed wyjazdem oraz jeżeli nowy uczestnik wyraźnie przyjmie na siebie wszystkie obowiązki wynikające
z umowy. Należy pamiętać, że umowa może określać maksymalny termin takiego zawiadomienia. Ponadto, nowy uczestnik nie powinien być osobą spoza kręgu osób zaufanych. Jesteśmy bowiem solidarnie odpowiedzialni z nowym uczestnikiem za zapłatę ceny oraz wszelkich kosztów poniesionych w związku ze zmianą uczestnika.
Ważne: Umowa nie może być dla nas mniej korzystna niż powyższe uregulowania. Nawet jeżeli taką umowę już podpisaliśmy, zapisy te są nieważne. Nie bójmy się zatem walczyć o swoje prawa.
Podstawa prawna: Ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. o usługach turystycznych
Autor tekstu: Bartosz Giełczyński